Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
22.11.2017, Jan Vítek, aktualita
Marťanský rover Curiosity už dalece překonal svou plánovanou životnost, ale stále může velice dobře fungovat, i když má své problémy. Ty se týkají i jeho kol, takže není divu, že se na ně NASA zaměřila. 
honza1616 (3699) | 26.11.201719:56
mě by spíš zajímalo jak to bude fungovat na písčitém terénu
týden to tam bude jezdit a kola budou plná písku a dost ztěžknou, nemluvě o tom že by se taková kola mohla snadno zahrabat vzhledem k tomu že drátěná kola mají jen minimální ­"hloubku vzorku­" ale současně jsou dost hrubá aby vyhrabala zrníčka písku okolo sebe
kdežto původní kola měla plnou vyplň s nějakým klikatým vzorem což funguje podobně jako pásy... a profil vzorku kola je nízký takže případný písek se zase hned vysype
raději bych zvolil nějaký kompromis nebo zlepšil konstrukci současných kol,
mimochodem myslím si že současná kola nebudou vyfrézovaná z jediného kusu hliníku, spíš si myslím že kola jsou poskládaná z hliníkových destiček, když tak koukám jak odpadávají rovné plátky kovu
když už jsem zmínil ty pásy tak myslím že tato technologie by byla asi nejlepší, zachovala by se trakce, kola by nehrabaly a zároveň by byla dost pružná aby odolávala kamenům a mohla se deformovat
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1144) | 28.11.201710:25
Písek bude z kol zase hned vypadávat mezi drátama, ale je fakt, že když se tam dostane větší kamínek, že tam asi zůstane. Pásy by byli dobrý, když by se uměli prohnout dolu pro snadnější zatáčení s menší spotřebou proudu. Pásy jsou asi složitější a poruchovější, nevim, třeba se jich taky dočkáme. Těžší by být nemuseli, protože by stačili menší, třeba úzčí a jen čtyři místo šesti. Průměr kol by bylo dobrý zachovat, aby pásy lépe přejížděli kameny. V pásu by museli být 3 kola aby se mohl prohnout a nebo jen dvě a pak by se naklonil. Generátor na vozítku je slabý, takže i s nakloněným pásem by otáčení bylo těžký, když by pás byl plochý a seděl na zemi celou šířkou, na rozdíl od jakoby přehuštěných kol. Takže by to chtělo ještě vymyslet zaoblený pás a zároveň lehký. Tak když o tom přemýšlím, tak pásy moc reálně nevidím, aspoň dokud vozítka nebudou jezdit z nějaké dobíjecí základny, nebo až tam bude buldozer zahrnovat baráky pro lidi, jako ochranu před radiací, jak to je v některých plánech.
Odpovědět0  0
honza1616 (3699) | 28.11.201715:41
já jsem taky ale nemyslel pásy jako na buldozeru nebo tanku, podvozek by byl stejný a kolo složené z pásů, respektive takovej mnohoúhelník kde by se deformovali jen určité články,
https:­/­/ctrlv.cz­/shots­/2017­/11­/28­/6pEx.png
a ted mě ještě napadá že by v takovém případě šlo vyrobit i kolo které by se deformovalo i napříč, přesněji že by kolo bylo složené z destiček a ty destičky by byli ještě navíc složené s menších třeba čtvercových segmentů, a pak by se takové kolo mohlo deformovat třeba jen na kraji nebo uprostřed jednotlivých dílů nikoliv celý článek ­(celá plocha kola)
Odpovědět0  0
radon (66) | 26.11.201710:37
Na mensi narazy urcite lepsi, nez tvrdy odlitek, ale tam kde to tvrdy odlitek odnese vetsim sramem se presekne ten drat a za chvilku se zacnou po obvodu rozpletat utrzene kusy dratu ... no snad to maji nejak osetrene.
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1144) | 27.11.201712:20
Já myslím, že nepřesekne, protože hliníkové kolo při nárazu je pevně spojené s celým vozítkem a v okamžiku nárazu hliníková ploška svou pevností musí vydržet záporné zrychlení celého vozítka. V případě drátu zastaví, narazí samotný kus drátu, zbytek drátu se ohne a na drát nepůsobí žádná velká síla. drát je pružinka, má dost záhybů jako prostor k plynulému ohýbání. Při takovém nárazu vozítko nezastaví na milimetru jako u hliníkových kol, ale třeba na pěti centimetrech. postupně se ohýbají dráty v okolí nárazu a tím se plynule zvyšuje síla k zastavení.
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1144) | 22.11.201718:51
Očekával bych uvnitř drátěné pneumatiky nějaké pružné plechy, které by stěnu pneumatiky tlačili ven, ale oni se spoléhají jen na samotnou stěnu.
Asi to NASA testuje v kamenitém terénu, byla by to zajímavá videa.
Odpovědět0  0
Matematik (15) | 22.11.201719:39
Jo máš pravdu, v něčem podobném kdysy experimentovala armada USA. To bylo hned na co jsem si spomel kdyz jsem tenhle clanek videl....

zdroj:
https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=2wAvxQfusWU
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1144) | 22.11.201720:46
Vzpomněl jsem si na to samý, ale nevím z čeho mají tu pružnou výplň, hádám, že to je taky guma a plášť je kvůli tomu silnější, aby se mezi úchyty tolik neohýbal. Nic použitelnýho pro Mars. Snad že by podobná konstrukce šla vyrobit z pružného kovu. Místo pružných plátků, by mohli být válcové pružinky. V případě jejich drátěné košile bych přidal podpěry z válcových pružin velkého průměru přichycené na vnitřní menší pneumatice původní konstrukce obyčejného pevného válce.
Odpovědět0  0
Matematik (15) | 22.11.201721:06
imho si myslím, že je to další prvek navíc. Prostě proč dělat plášť+pružiny když se dá udělat rovnou pružný plášť? A to pro kosmonautiku platí dvojnásob ­(váha navíc­).
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1144) | 22.11.201723:34
to jiste. jiny funkcni kolo s vyssi vahou by bylo horsi. to jen ze bych nejspis postupoval s rozlozenim stejne vahy na vic soucastek. nerikam ze to maji blbě. i kdybych mel navrh pevnejsi pri stejne vaze. mohlo by byt kolo min odolny.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.